ยอดขายรถยนต์ไฟฟ้าปี 2022 ทั่วโลกกวาด 10.2 ล้านคัน โต 65%

Pada 2022, pasaran kenderaan elektrik global akan berkembang sebanyak 65% dengan jualan sebanyak 10.2 juta kenderaan, dengan China sebagai peneraju pasaran. Dan model terraris pada suku terakhir tahun ini ialah Model Y daripada Tesla.  
Pada 6 Mac 2023, Counterpoint Research melaporkan bahawa jualan kenderaan elektrik bateri (BEV) dan kenderaan hibrid plug-in (PHEV) dalam kategori kereta penumpang di pasaran dunia pada 2022 ditutup pada 10.2 juta unit dan mencatatkan jualan pada 2023 sehingga mencapai 17 juta unit

Pada Q4 2022, jualan kenderaan elektrik penumpang meningkat sebanyak 53% daripada tempoh sama tahun sebelumnya. Ia merupakan jualan suku tahunan tertinggi dalam rekod, dengan 72% BEV dan 28% PHEV. Tiga pasaran EV teratas ialah China, Jerman dan AS. 10 pembuat kereta elektrik teratas, dengan lebih 39 jenama kereta penumpang, menyumbang hampir 72% bahagian, dengan model paling laris ialah Model Y Tesla, diikuti oleh Song dari BYD.

Mengulas mengenai dinamik pasaran, Abhik Mukherjee, penganalisis penyelidikan pasaran, berkata: Tanpa satu lagi wabak COVID-19 di China pada akhir tahun, yang telah banyak menjejaskan kapasiti pengeluaran, jualan dan rantaian bekalan. Ada kemungkinan jualan EV pada 2022 akan meningkat kepada 11 juta unit. Asia Tenggara dan Amerika Latin Kemungkinan jenama China akan dapat menguasai pasaran Asia Tenggara dan Amerika Latin. Kerana sangat sedikit jenama yang dipasarkan di kedua-dua wilayah ini. Tetapi bagi Eropah, ia dijangka perlu berusaha keras untuk mendapatkan bahagian pasaran di Eropah.

Soumen Mandal, Penganalisis Kanan komen EV menjadi arus perdana lebih pantas daripada yang dijangkakan. Oleh itu, dianggarkan menjelang 2023, jualan EV global akan mencapai 17 juta unit. Jualan EV AS as soon as meningkat disebabkan harga yang lebih rendah daripada kredit cukai kerajaan. 

 

Comments

More Events